Shotokan Karate

Som vissa av er vet tränar jag karate, i en stil som kallas Shotokan.
Det finns massvis med stilar, men Shotokan är en av de äldsta och mest ursprungliga formerna av karate.



Jag började träna för typ fyra hundra år sen, och har varit borta från klubben i över fyra år nu. Tills i julas. Nu har jag tränat en termin och jag är fast igen! Det är otroligt roligt och det är mycket bra träning, både fysiskt och psykiskt.

Igår (fredag 23/5) var det gradering, och spänningen var stor när men klev in i träningslokalen. I vanliga fall håller vi till i en innebandyhall i källaren under sporthallen, men för graderingen hade vi stora B-hallen till vårt förfogande.
Självklart råkade jag vara den enda med gult bälte (7'e kyu, för er som vet vad det innebär) som skulle gradera, så det var "all eyes on me", och jag fumlade en del eftersom man blir lite nervös.
Men jag klarade det ändå, och fick lovord för det jag gjorde bra. Så nu var man grön-bältare då, känns roligt. Det var grönt bälte som var mitt mål när jag började för första gången för en massa år sen, men då nådde jag inte ända fram. Nu är jag äntligen här, och nu ska jag vidare också, och skitkul ska det bli!
"Blod, svett och tårar" lyder ordspråket, men jag ska nog klämma in ett leende och ett skratt mellan tårarna. Nu är jag på gång, och om bara sommarträningarna kommer igång så tränar jag året om.


Idag hade vi terminsavslutning också, med brännboll, kubb och fika. Vädret var perfekt och det hela var mycket lyckat!
Jag ska lägga upp lite bilder från både graderingen och avslutningen så fort jag får tag på dom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0