Mitt i natten

Goafton goafton, min underbara läsare. För det är ni ju faktiskt, eftersom ni tar er tid att läsa allt om vad lilla jag har för mig. Ni är än så länge väldigt få, men jag är glad för det lilla :)

Klockan är... jättesent, och jag borde nog egentligen ha somnat för länge sen. Men nu har jag suttit här vid datorn och slöklickat ett par timmar och skulle just gå och lägga mig.... när jag tittade ut genom fönstret och märkte hur stilla och fridfullt det var där utanför. Plötsligt började en fågel kvittra, och den håller på än.
Jag gillar sånt. Man får liksom en glad och nöjd känsla i kroppen. Jag kände mig på nåt sätt tillfreds med livet på ett sätt som man bara kan känna i såna där tillfällen, när det är lugnt och stilla och man uppfattar en liten egentligen obetydlig detalj som bara utan anledning gör en lite gladare.
Oj vad djupt det blev, måste va för att det är sent.
Men det är verkligen så, detaljer är det bästa jag vet. Det kan vem som helst intyga som bett mig förklara nåt nån gång, haha. Jag älskar att lägga märke till småsaker, även om jag kanske inte hoppar till av glädje eller ens kommenterar det. Det är bara nåt jag gillar, som känns.

Nä nog med late night thinking nu, var var jag? Jo, vaför jag måste gå och lägga mig!
Jo för imorrn (eller...senare idag ju hehe) blire heldag hos jens! Ska laga hemmagjord sushi till lunch och sitta och spela kort och ha det najs hela dan typ :D


Bara för att öka på min tidigare ganska medelmåttiga nördighet, har jag för ett par månader sen börjat spela Magic. Det är ett kortspel där alla kort gör olika saker och påverkar spelet på ett unikt sätt. Det finns allt från trollformler till varelser till olika sorters länder. Allt går i slutändan ut på att få ner sin/sina motståndares liv-poäng till noll, och det finns som ni förstår en miljard sätt att åstakomma det. Vem som vinner beror helt på vilka kort man har in sin kortlek, och när man spelar vilket kort. Vi snackar waaaaaaayy beyond poker i komplexitet och variation med andra ord.

Men det är verkligen grymt kul att spela när man fått grepp om grundreglerna. Sen är det bara att kunna läsa texten på varje kort så man förstår vad det gör, så kan vem som helst spela. Det komplexa är egentligen bara att kunna spela bra, som med allt annat i livet förståss. Och nu när man har spelat ett tag börjar man ju känna igen rätt många kort så man vet vad dom gör utan att behöva läsa varje gång. Eftersom det finns över 10.000 olika unika sorters kort lär man sig dock inte precis alla utantill. Men det är sällan mycket text på varje kort så det är inga större problem att det skulle ta lång tid att läsa eller så.
Sen är det fina bilder på alla kort också, och man får en anledning att träffas och umgås.

Och tro det eller ej men det finns faktiskt ganska mycket pengar i det här också. Det finns tävlingar i det här världen över, men stora prissummor ibland. Och har man lite tur får man tag på värdefulla kort, som är värda över tre tusen kronor styck. Det finns kort i alla prisklasser, beroende på hur sällsynta dom är och hur spelmässigt bra dom är. Så är man lite klok kan man tjäna pengar på det också.


Som med allt annat med mycke regler och som går ut på att få ner nånting till noll livpoäng så är det hela enastående nördigt. Det är som det värsta online-dataspelet man kan tänka sig fast helt och hållet i kortspelsform.
Men faktum kvarstår att det verkligen är roligt att spela. Särskilt när man är många, på små turneringar eller så.


Jag kan inte låta bli att visa några bilder också, tihi :)
    



Var de nån som orkade läsa allt dedär ska ni ha en liten medalj egentligen, hehe. Men de är i alla fall det jag förmodligen kommer spela hos jens imorron hela dan! Det var därför jag började förklara...
Det var ju dedär med mig och detaljer...... xD


Fåglarna kvittrar fortfarande utanför och snart börjar solen gå upp. Hade jag inte vart så sömnig hade jag gått ut på en promenad, men det får bli en annan natt. Det är ju långt kvar av sommarn :)
Gonatt på er! Kudden kallar ;)

Kommentarer
Postat av: Cogo

Jag håller med! Det är hela lurigheten i Magic som gör det så pass roligt.



Sen är det ju roligare att spela med kort som heter häftiga namn istället för "Ruter 7"...

2009-06-06 @ 10:58:08
Postat av: Danne

Haha, ja definitivt!

Va roligt att du läser min blogg btw :D

2009-06-06 @ 11:06:28
URL: http://advena.blogg.se/
Postat av: carro

nu ska jag vara en sån som inte vet den pratar om men what do I care?:P är lite bekant med spelet faktiskt, och jag tycker det verkar liiite konstigt. Hur mycket betyder det hur bra man är egentligen? har man bäst kort och köper tills sig dom så borde man ju vinna om man inte är helt hjärndöd? eller?

2009-06-06 @ 11:26:17
URL: http://carou.blogg.se/
Postat av: Danne

haha, inte gör de nåt att du inte vet vad du pratar om carro. De e alltid kul med kommentarer ju xD



Men jo, det gör enorm skillnad om man är bra spelare eller inte. Vilka kort man har gör ju självklart stor skillnad också. En riktigt bra lek vinner i nio fall av tio mot en riktigt dålig lek. Men det som gör skillnad i om man är bättre på att spela är vilket kort man ska spela när. Vissa kort är alltid bra att spela, så fort man kan. Vissa andra är bara värt att spela ut i vissa situationer, som om man redan har lite livpoäng eller andra speciella lägen. Jag vinner sällan mot jens till exempel, om inte jag har en mycket bättre lek xD

2009-06-07 @ 14:12:59
URL: http://advena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0