Nationaldagen, eller ultimate sushi day

Tjo!
Då sitter man här igen, och skriver mitt i natten. Nationalnatten till och med, eftersom de ju va nationaldagen idag ;)
Som helgdag betraktat lika meningslös och intetsägande som vanligt. Det har till och med varit skitväder större delen av dan, så på vissa sätt har det det inte varit mycket att hurra för idag.

MEN, jag har ändå haft en grymt bra dag på det hela taget! Otippat eller hur, med den inledningen? tihi ;)
Jag sov nog lite mindre än vad som hade varit mest najs, eftersom jag satt uppe och förklarade mitt intresse av ett märkligt kortspel för er random kända och okända människor där ute. Men när jag väl var vaken dröjde det inte så länge innan jag var inne hos jens och, som planerat, på väg ner för att kompletera ingredienserna för vårt sushilagande :D

Väl tillbaka i hans lägenhet började vi med att koka ris. Vi kom på att dom två portionerna vi gjorde förra gången inte var speciellt mycket, så vi drog till med fem. "I värsta fall får jens lite rester" typ. Utan att avslöja för mycket kan jag dock säga att det fick han INTE.
När riset kokade i lugn och ro förberedde vi allt annat vi skulle ha till, typ skar gurka och allt annat sånt i stavar och så vidare. Nån gång därikring trillade Öhman in och satte sig för att plugga matte på jens dator. Att titta förbi där just idag var ett bra drag av honom ;)
När allt var klart utom riset hade vi inte så mycke för oss, så vi lirade lite magic så länge. Medräknat tiden det tog för riset att svalna ute på balkonen (som blev klart typ just innan årets hittills brutalaste hagelskur btw) så spelade vi nog en timme. Sen var det matdags... nästan. Först nu skulle ju själva sushilagandet börja! Måste medge att jag började bli lite hungrig by then hehe, klockan var väl ca 14.30 eller så och jag hade inte ätit sen jag vakna föutom en banan typ.
Dock är ju byggandet och rullandet självklart det bästa, så varför vara bitter. Vi knåpade i sinom tid ihop sju hela makirullar, och fem vackra nigiri-bitar. Nigiri var inte alls lika roligt att göra som maki, så det fick bli så denna gången hehe. Totalt kan man alltså säga att vi fixade ca 60 bitar. Det tog typ fyra timmar, så man skulle nog inte tjäna på att anställa oss på resturang (ännu iaf) hehe, men det blev NAJS när de var klart :D

Det var förmodligen den bästa lunchen jag har ätit på gryyymt länge!
Och det bästa är att jag inte har kommit till det bästa än. Eftersom vi hade gjort så mycke så fick Öhman självklart gärna smaka några bitar. Men utan att överdriva kan vi ju säga att jag och jens åt klart mest...
Det blev som sagt ingen matlåda åt jens... det bara försvann haha. Det gick inte att sluta när man väl hade börjat, det var osannolikt gott!

Troligtvis slog jag mitt tidigare rekord på 24 bitar, men vi räknade aldrig nu så det är lite oklart xD
Och för er som inte är några sushifreaks kan jag bara säga att efter tjugo bitar är man MÄTT, och ganska rejält mätt i dom flesta fall. Så vi var sjukt nöjda och slöa efter allt det vi åt, hehe. Oj oj oj så najs.


Efter lunchen spela vi typ kort hela eftermiddan. Thomas och Isabella kom förbi en sväng också och lirade en stund :)
MEN vad vore århundradets lunch utan bildbevis av härligheten. Håll till godo:

   
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0