bergen-runt-i-bil dagen

Tjo!
Ännu en lyckad dag. Till allas förvåning, eller hur? ;)
Fast jag måste medge att jag inte var så enormt laddad inför en heldag i en minimal hyrbil utan AC på ännu minimalare bergsvägar, med galna kanarier på dessutom.. Men det visade sig vara ganska trevligt att glida omkring och lära sig hitta. Det känns jättebra nu efteråt också, för nu känns de verkligen som att jag har koll på läget.

Men för att ta de från början. Jag var uppe och jobbade till ca ett igår (specialvandring med middag och så, mycke god mat och väldigt trevligt men sent och tröttsamt), och somnade väl ca två halv tre sådär.. Och vaknade i morse vid halv sju (lokal tid alltså) till dom entusiastiska poptonerna från min mobil. Jag hade helt glömt att jag och mamma skulle gå igenom bankfixandet just i morse xD
Meeen, det var bra tt få de gjort, och sen hann ja sova en liiten skvätt till innan de va tvunget å pallra sig upp och inmundiga någon slags föda. När de va gjort trampade jag iväg mot bahia feliz för att hämta ut den för dagen uppbokade bilen. Väl framme får ja veta av den helsköne, svensktalande, biluthyraren att bilen är sen och att jag plötsligt har en och en halv timme att slå ihjäl. Hmm.... satt vid datorn på kontoret en stund, men orkade inte hålla på så mycke så jag gick bort och våldgästade Björn och hans familj lite. Alltid kul å leka med Inez och Leon :D
Vi gick igenom vart jag skulle åka en gång till också, å så.

SEN, när allt va i sinordning och jag ska ut på vägen... så DÖR bilfan! Soppatorsk! Tre hundra meter från uthyrningsstället xD
Men de va inget annat å göra än å garva åt de hela. Jag fick en annan bil på två och en halv minut, och sen bar de av. Norrut på motorvägen (jepp, finns flera mil motorväg här ska ni veta), mot Las Palmas de Gran Canaria och sen upp mot bergen.

Det är som ni säkert allavet en speciell körstil man måste tillämpa när man kör i bergområden såhär. Man får inte ligga och bromsa hela tiden, för bromsarna blir inte bara slitna dom börjar glöda och pajjar allt i hela bilen typ. Inge bra.
Och detta är jag ju inte van vid, kustbo som jag är. Så de va spännande första nerförsbackarna hehe, men de gick alldeles fint. En annan grej som gör körning på bergsväg lite extra spännande är att dom inte NÅGONSTANS har tagit ut ordentligt med utrymme, så man måste köra med halva högerdäcket utanför dikeskanten hela tiden. Man vänjer sig vid de också ganska snabbt, men ändå. Man får aldrig släppa fokus, då kan de smälla i vilken kurva som helst! xD

Så jag ägnar heela dan åt att rulla omkring i bergen och hitta till olika ställen som jag måste kunna hitta sen. Sen vid fyratiden, när jag var klar med alla platser, gjorde ett litet stopp på det gigantonorma shoppingcentret Atlantico, och storhandlade mat och en hel del najs saker till lägenheten. Diskborte bland annat, bra å ha ;)
Och inte nog med att jag handlade duktigt förresten (la nog ut ca 1500-2000 kr totalt), jag gjorde det nästan uteslutande på spanska också!! Visst, de e ju mycke åtbördsspråk, med gester och ansiktsuttryck, men jag börjar sakta men sökert få kläm på den här rappakaljan nu :D
EN gån var de helt däfätt att ens färsäka, så då körde jag på engelska, men de va fan inte lätt då heller. Inte så ofta man använder "grytunderlägg i kork" eller dylikt i vardagsprat.... Men jag hittade ett par stycken til slut! :D

Sen hem och dumpa av allt, körde som ett grönt litet jehuu (min minibil va mycket grön å fin!) fram å tillbaka längs motorvägen hehe, för att sen åka vidare vängre västerut för att sätta mig och käka lite. Ja tänkte ja måste ju utnyttja att jag har bil nu, så då åker ja långt bort bara för skojs skull xD
Så jag landade efter ett tag i Puerto Rico, stan där ja bodde då ja va här för ett år sen. Jag missade solnedgången, men jag satte mig ändå på stranden och slukade med hungrig glädje och förnöjsamhet min medhavda pastasallad med ägg och tonfisk. Mycket trevligt. Synd på solnedgången, men jag fick en ball bild på månspeglingen i vattnet å andra sidan :)
By the way, om nån läste idag på facebook om bläckfisken jag lagade så va den igår. Så jag ljuger inte ;)

Sen skulle jag precis svänga in hemma, så ringer Björns kompis Jocke (visst nämnde jag honom förut i nåt inlägg?) och undrade om jag hade lust att köra in till playan (Playa del Ingles) och kika på alla partyställena. Visst tänkte jag, bara söndag imorrn så de ju lugnt.
Så vi for dit och gick runt och kikade, och om jag säger då det.....
Om jag inte blir tvingad av nån entusiastisk polare eller en sjukt het tjej kommer jag INTE åka dit nån mer gång efter kl elva. Shit vilken knäpp mentalitet på alla ställen. Fler inkastare (tjatiga som faaaaan) än det någonsin skulle kunna bli antal gäster, och lurendrejeri med gratis-drink lappar som inte gällde och dittan å dattan. Nä, usch säger jag. Och de sa Jocke med haha. "Varje gång ja åker hit kommer jag på varför ja inte e här oftare" och det förstår jag xD
Fanns ganska gott om eye-candy iofs, men alla va såna som väldigt uppenbart var betalda för att försöka smälta in och dra folk till dansgolven. Kändes bara dåligt, även om dom va fina att se på.

Så nu har jag lämnat in nyckeln till bilen och ska cykla hemmåt för lite välbehövlig snarkning. Eventuellt ska jag hänga på busbarnen till krokodilpark imorrn, men jag funderar på att banga det och va hemma och chilla istället. Mera vandring på måndag, så de vore najs att hinna träna imorrn för det ids man verkligen inte på måndag xD

Men men, vi får se hur pigg ja är imorron bitti. Nu är de slutnördat för ikväll!
¡Buenas noches amigos, asta luego!


Kommentarer
Postat av: Thomas

Vilka äventyr! :)

2009-09-27 @ 11:20:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0